Drenaż limfatyczny

Drenaż limfatyczny jest jednym z działań fizjoterapeutycznych mających na celu pobudzenie krążenia krwi i limfy. Jego zadaniem jest przepchnięcie nagromadzonej się limfy prowadzące do likwidacji obrzęków. Drenaż limfatyczny likwiduje i zapobiega zastojom chłonki. Polega na zastosowanie specjalnych chwytów przesuwających, przepychających oraz wyciskających wzdłuż naczyń limfatycznych, w kierunku najbliżej położonych węzłów chłonnych. Układ limfatyczny ma działanie podobne do układu krwionośnego, jednak poprzez brak napędu często dochodzi do zastoju chłonki w organizmie, do czego przyczynia się nieprawidłowy trym życia ( zbyt długie przyjmowanie pozycji siedzącej, brak aktywności fizycznej ). Czynniki te prowadzą nie tylko do powstawania obrzęków, lecz także rozstępów, cellulitu, przedwczesnego starzenia się skóry i schorzenia wielu narządów wewnętrznych.

Wskazania:

• okres formowania kikuta
  • obrzęki limfatyczne po mastektomii
  • obrzęki pourazowe i pooperacyjne
  • obrzęki tłuszczowe
  • obrzęki przy niedowładach
  • obrzęki przy schorzeniach reumatycznych
  • obrzęki nabyte i samoistne
  • obrzęki żylne z owrzodzeniem goleni lub bez
  • pierwotny obrzęk limfatyczny po hipoplazji i aplazji naczyń chłonnych
  • wtórny obrzęk limfatyczny po operacyjnym usunięciu guza wraz z usunięciem i/lub naświetlaniem miejscowym węzłów chłonnych np. guzy sutka (obrzęk węzła pachowego), miednicy mniejszej (węzeł pachwinowy), obszaru szyi i twarzy
  • zespół neurowegetatywny: